Dagligdagen

Hverdagene følger også en rytme, som er med til at give forudsigelighed og dermed tryghed for børnene.

En typisk dag begynder med, at børnene ankommer fra kl. 7 til kl. 9. Her er der fri leg mens pædagogerne laver forberedelserne til dagens måltid og andre pædagogiske aktiviteter.

Kl. 9 begynder vi vores morgensamling, hvor vi sidder i kreds og alle bliver hilst på en ekstra gang. Der er plads til at fortælle de vigtige hændelser i ens liv og stille spørgsmål. Morgensamlingens højdepunkt er sanglegen, som varierer efter årstid og højtider. Vi synger og leger hver sangleg i en uge eller to. Efter samling er der formiddagsmad.

Efter morgensamling følger dagens aktivitet. Vi har en fast maledag, gå-tur-dag og håndværksdag. Vi har også særligt tilrettelagte pædagogiske aktiviteter tilpasset det enkelte barn eller børn i små grupper (se årshjul).

Børnehaven har også en Kongebørnsgruppe. Det er alle de børn som har sidste år i børnehaven inden de skal i skole. I Kongegruppen laver vi skoleforberedende aktiviteter. Denne gruppe er samlet mindst 2-3 dage om ugen. 

Alle dage bruger vi meget tid i vores eventyrlige have. Her snitter vi, laver bål, leger, klatrer i træer, bygger huler og laver havearbejde (se årshjul).

Ca. kl. 11.30 spiser vi middag, som er et af dagens højdepunkter. Børnene går hver på deres stuer med deres stuepædagoger og lytter til ugens eventyr, som bliver fortalt af pædagogen. Bagefter dækker vi bord i fælleskab og spiser den dejlige mad, vi sammen har tilberedt. Efter middagen hjælper børnene med at rydde op.

Om eftermiddagen bliver alle børnene puttet til afslapning eller en lille lur. Når man er færdig med sit hvil går alle ud i haven. Her er der igen tilrettelagte aktiviteter til alle børn (se årshjul).

Når de små vågner bliver de også taget med ud. Alle spiser eftermiddagsmad ude i haven ca. 14. Når vi spiser eftermiddagsmad, tilrettelægger vi denne stund som en samling. Alle får mulighed for ro, eventyr og et lille måltid. Bagefter er der fri leg indtil børnehaven lukker.